PočasíZajímavosti

Kde hledat seriózní informace o počasí?

Hodnocení článku

Navazujeme na náš vydaný článek Seriózní informace o počasí, kde je najdu?, vydaný zde v roce 2018. Článek byl přenesen ze starého webu a je tedy už několik let starý. V tomto článku tak nabízíme současný pohled na “věc” a stav věrohodnosti informací o počasí v roce 2020, neboť množství a typy i chování médií se stále mění. Jaká média jsou vhodná pro reálné informace o počasí a na která si dát naopak pozor či lépe řečeno kterým se vyhnout? Pokud hledáte skutečné informace o počasí na reálném základu, možná tento přehled oceníte. V dnešní době existuje v médiích různého typu ovšem velká snaha o senzace a počasí společně s astronomickými jevy a událostmi jsou velmi oblíbená témata pro tento účel.

Seriózní informace o počasí obecně

Chcete vědět jak bude v nejbližší době nebo výhledově zhruba na týden až deset dní dopředu? Pak určitě zvolíte médium, kde vám to bez dalšího sdělí. Pokud se chcete třeba pobavit, můžete si otevřít typické bulvární servery. Tam se minimálně v nadpisu článků dočtete zajímavé věci. V obsahu článků se pak dozvíte vesměs to samé co v seriózním textu s předpovědí. Ale většinou bude způsob podání jiný a to až do takové míry, že bude autor považovat za neuvěřitelné, že v lednu mrzne a že se v červnu objeví výraznější bouřková činnost. Výběr je vždy na čtenáři. Byť je to docela s podivem, čtenáři si raději vybírají bulvární texty s výživnými nadpisy. Nezajímá je snad jak by skutečně mělo být?

Na úvod nutno říci, že při snaze získat seriózní informace o počasí se určitě vyhněte klasickému bulváru. Tedy serverům, novinám a jiným médiím, která přinášejí typické “drby” a další články o politice a jiných známých domácích i světových osobnostech. A proč nejít pro předpověď počasí přímo k hlavnímu zdroji?

Nevhodné informace o počasí

Mezi takové informace řadíme ty, které mají za úkol působit za každou cenu jako velká událost. Jde typicky o razantní změnu počasí, významně extrémní jevy a podobně. Tyto mají za cíl přimět čtenář, aby takový text otevřel a stránku navštívil nebo si koupil noviny či sledoval televizní stanici média. Dále jsou to informace, které jsou plné nepřesností a to i zásadních. Vlivem nich pak vyzní úplně informace i zcela jinak. Podle těchto znaků tedy poznáte konkrétní média. A jsou to též další média, která od těchto informace přebírají.

Média s nevhodnými informacemi o počasí

V tomto odstavci poskytneme výčet médií, kterým byste se měli při potřebě získat reální a přesné informace o počasí vyhnout. Výčet zcela jistě není úplný, ale obsahuje hlavní média. V tomto ohledu se počet médií a to zejména podoby webových stránek hodně zvýšil. Více méně si ovšem zachovávají svůj bulvární charakter servery, které již byly před několika lety jmenovány v našem minulém článku tohoto typu.

Mezi tato média patří zejména:

  • Blesk (noviny, web) a Aha (noviny, web) či podobné (např. Šíp, Reflex …)
  • Eurozprávy (web)
  • Stars24 (web)
  • Nova (televize, web)
  • Seznam (hodnoceno počasí a dále Novinky a Seznam zprávy, weby)

V minulých letech vznikla některá nová média, která ovšem nenabízejí příliš informací o počasí. Celkově je můžeme zařadit spíše do výše uvedeného seznamu pro média bulvární nebo do “mezi” seznamu pro neutrální. Média, která z hlediska informací o počasí nezařadíme do bulvárních ani seriózních budou zpravidla spadat mezi. Nebudou přímo bulvární, ale ani není možné doporučit pro seriózní informace. Navíc některá média se informacemi o počasí ani nezabývají, byť se jimi před několika lety ještě zabývala. Příkladem jsou televize Prima nebo Barrandov, kde byly relace o počasí na velmi nízké úrovni.

Vhodné informace o počasí

Takové informace jsou z informacemi z dobrých zdrojů (nejlépe přímo hlavní zdroj v ČR a další média, která od něho informace přebírají). Dále přebírané informace bez úprav, podané normálním a nikoli bulvárním jazykem. Pokud možno informace podané přesně, na míru čtenáři, divákovi či posluchači. Poskytovat takové informace umí jen málo které médium u nás.

Média s vhodnými informacemi o počasí

Jsou to přímo zdroje nebo média přebírající informace z dobrých zdrojů a zároveň média, která tyto informace neupravují. Do třetice existují média, která informace o počasí umějí interpretovat a interpretující jím dokonce i rozumí. Rozumí celé problematice hydrometeorologie a klimatologie, ať už více či méně. To rozhodně nelze tvrdit u relací o počasí v případě médií, uvedených v prvním seznamu výše.

Mezi tato média patří zejména:

  • Český hydrometeorologický ústav (web, +jeho web Infomet, časopis Meteorologické zprávy)
  • Česká televize (televize, web se zprávami ČT24)
  • Česká tisková kancelář – ČTK (web – server České noviny, tiskové zprávy)
  • Český rozhlas Radiožurnál (rozhlas, web iRozhlas)
  • MF Dnes – iDnes (noviny, web)

Ostatní lze považovat většinou za polo seriózní. Informace přebírají sice od věrohodných zdrojů, ale jejich prezentace více či méně představuje senzace a touhu po zveličování. Například v deníku Metro, který je nejznámějším deníkem vydávaným v ČR zdarma, si přečtete celkem reálné informace o počasí. Mnohdy jsou podané ovšem senzačním způsobem. Podobně to platí třeba o serveru Aktuálně.cz nebo i Lidových novinách, byť zde ale nenajdeme tolik informací o počasí. Podobné je to v deníku Právo.

Existuje mnoho médií, zejména v internetové podobně, které se počasím a související tématikou nezabývají vůbec nebo nijak významně. Z výše uvedeného přehledu je nutné vyzdvihnout hlavně první tři, zajisté hlavní zdroj informací o počasí u nás (renomovaný) v podobě meteorologické služby ČR. Od toho přímo přebírají informace zejména ČT a ČTK jako další seriózní média u nás (bylo tomu tak i při vydání našeho minulého článku). Na ČT zkušený tým meteorologů moderátorů garantuje podání informací na vysoké úrovni.

Kde ještě získávat informace o počasí přímo od zdrojů a pro sebe?

V dnešní době existuje o počasí řada aplikací do mobilů a tabletů. I zde je třeba vybírat dobrý zdroj. Jednoznačně lze doporučit aplikace od ČHMÚ jinak platí stejné zásady při výběru médií jako jsou popsány výše. Kdo patří mezi ty, kteří se zabývají problematikou více, jednak nepotřebují rady ohledně dobrých informací o počasí. Ale také si informace hledají sami přímo ve výstupech numerických modelů. Tyto informace si pak sami interpretují. Zde se určitě vyplatí sáhnout i po zahraničních webech. Tím by byl už ale přesažen rámec tohoto článku. O tom více případně v jiném článku.

Jaká je návštěvnost, sledovanost nebo čtenost seriózních a bulvárních médií?

Většinou bohužel platí, že obecně jsou více navštěvována média bulvární. Ale dobrou zprávou je, že ne vždy tomu tak je a také to není zcela jednoznačné. Jinými slovy všechny první tři příčky v návštěvnosti zdaleka neobsazují bulvární média. To jsou sice obecné informace, ale v případě že návštěvník navštíví dané médium, patrně tam zjišťuje i informace o počasí. Podle údajů o návštěvnosti českých médií z roku 2018 je na vrcholu návštěvnosti z hlediska tiskových médií zajisté Blesk, ale druhé místo obsazuje MF Dnes a třetí pak Deník, který nelze přímo zařadit ani do jedné kategorie. Z hlediska webů jsou to Novinky.cz, na druhém místě je to opět iDnes.cz.

Podle těchto údajů si z hlediska televizních stanic v roce 2018 polepšila ČT a je na prvním místě. Pořádat tipování, kdo obsazuje místo druhé by bylo asi zbytečné a nemusíme to ani zvláště uvádět. Z rozhlasu je seriózní ČRo 1 na pěkném druhém místě a významně si v tomto roce polepšil. U rádií ovšem zprávy příliš nerozhodují a v dnešní dobu nejde o hlavní médium.

A kam si pro informace o počasí “chodíte” vy? Pro jaké médium se rozhodnete, pro seriózní nebo pro bulvární či pro to, co vám “padne pod ruku”? 

Zapojte se do diskuze v komentářích pod článkem a sdělte nám či ostatním svůj názor na tuto problematiku.

Hodnocení uvedených médií

Nyní seřadíme v tomto textu uvedená i ostatní média dle serióznosti ohledně informací o počasí. Jde obecně o informování počasí to v podobě předpovědi i obecných zpráv o počasí ať už předpovídaného nebo proběhlého či probíhajícího. Média seriózní nebo téměř seriózní jsou označena zeleně, média méně seriózní až neseriózní pak odstíny červené.

Hodnocení médií dle serióznosti ohledně informací o počasí:

  • ČHMÚ (100%)
  • Česká televize – předpověď počasí (100%)
  • ČT24 a ČTK (95%)
  • Český rozhlas (90%)
  • MF Dnes/iDnes (85%)
  • Ostatní: Aktuálně.cz (75%), Lidovky (70%), Právo (65%), Metro (55%) a Další (30-50%)
  • Seznam (25%)
  • Nova (15%)
  • Blesk, Aha aj. (5%)
  • Eurozprávy, Stars24 aj. (0%)

Interpretace výsledků

Jak výše uvedené výsledky interpretovat pro svá rozhodování:

85 – 100%: Těmto mohu věřit či jde přímo o odborná média.

50 – 75%: Uvedené informace nemusejí být vždy zcela přesné či pravdivé, je zde určitá snaha o zveličování a to hlavně v nadpisech případných článků.

30 – 50%: Nedoporučujeme pro seriózní informace o počasí. Těmto zde je buďto věnována malá pozornost nebo se obecně pravdivé informace potýkají s významnější úpravou a jsou psány bulvárním jazykem.

0 – 30%: Absolutně nedoporučujeme pro seriózní informace o počasí, zde jde pouze o zveličování, jsou zde používány nepodložené informace, velice “odvážná” tvrzení a podobně. Informace jsou často nekompletní a média se nedávají příliš práce s jejich prezentací. To vše jen proto, aby byl článek čten, server hojně navštěvován, tisk kupován či stanice sledována/poslouchána atd. A též je zde upřednostněna kvantita nad kvalitou, co nejvíce článků či co nejkratší relace či jiná prezentace informací ve video formátu s cílem zaujmout, ale bez ohledu na kvalitu a úplnost obsahu.

Kde naopak seriózní informace najdete

Na závěr několik šikovných odkazů, kde seriózní informace o počasí a souvisejícím najdete:

Zde, omezíme-li se pouze na území ČR, najdete zaručeně seriózní a mnohde i odborné informace o počasí a z příbuzných oborů.